تبلیغات
گروه دانشجویی ازدواج پردیس شهید مقصودی همدان - ازدواج در ادیان آسمانی

منوی اصلی

منو سایت
موضوعات

آرشیو مطالب

آذر 1394
آبان 1394
مهر 1394
شهریور 1394
مرداد 1394
تیر 1394
خرداد 1394
اردیبهشت 1394

لینکستان

اگر می خواهید با وبسایت ما تبادل لینک کنید لینک ما را با نام " گروه دانشجویی ازدواج پردیس شهید مقصودی همدان - ازدواج در ادیان آسمانی " قرار دهید و در بخش تماس با ما و یا نظرات لینک خود را قرار دهید.



تصاویر

  • درس‌های زندگی زناشویی حضرت علی (ع) و فاطمه (س)
  • بایدها و نبایدهای ازدواج در آیین اسلام
اسلاید 11 اسلاید 22

ازدواج در ادیان آسمانی





در میان تمامی اقوام و ملت ها و مذاهب، ازدواج یک امر پذیرفته شده است. همه ادیان، هر یک به نوعی ازدواج دارند ، همان گونه که پیامبر اسلام (ص) فرمود: "برای هر قومی نکاحی است".[1]

لیکن با توجّه به اختلافات فرهنگی، هر قوم و جامعه ای برای خویش آداب و سنن ویژه ای دارد که در این نوشتار نمی توان یکایک آن ها را متذکر شد. اینک به طور مختصر به بیان برخی از آداب و سنن ، در پاره ای از ادیان و مذاهب می پردازیم.

سه دین بزرگ و آسمانی اسلام، مسیحیت و یهود برای ازدواج یک سری دستورهای مشترک و هماهنگ ارائه نموده اند. همه می گویند: ارضای امور جنسی باید از طریق عقد ازدواج و روال قانونی باشد. جمیع پیامبران الهی مردم را به پاکی و پاکدامنی تشویق و هدایت نموده اند.

آنان ،هم آورنده وهم تبیین کننده اعتقادات راستین هستند، و هم مربیان و الگوی اخلاقی و آورنده قوانین متعالی و سازنده الهی می باشند. که از جمله این قوانین ؛ قوانین مربوط به ازدواج است.



بقیه در ادامه مطلب...





1-ازدواج در دین یهودیت:


در دین یهود ازدواج عقدی است که در آن نوعی امر معنوی و الهی نهفته است. ازدواج عقدی است میان دو نفر که بر اساس آن برکت خدا را طلب می کند. این قرارداد به صورت کتبی است که شوهر به همسرش می دهد و "کتوبه" نام دارد.[2]

آنان مراسم ازدواج را در زیر سایبانی و در حضور صدها نفر برگزار می کنند و جشن می گیرند.[3]

یهودیان ازدواج یهودی با غیر یهودی را روا نمی دانند.[4]

در دین یهود نفقة زن بر عهده مرد است.

سن مناسب ازدواج، برای مردان هیجده و برای دختران دوازده و نیم ،که این را سن بلوغ دختران می دانند.[5]

پدر می تواند دخترش را که زیر سن بلوغ است شوهر دهد، لیکن اگر دختر به این سن رسد و به ازدواج راضی نشد، ازدواج فسخ می گردد و نیازی به طلاق نیست.[6]

مرد می تواند چند زن بگیرد.(برخی گفته اند محدودیت ندارد. برخی هم در چهار زن محدود کرده اند).[7]


طلاق وعلل آن :


در دین یهود طلاق پذیرفته شده و اختیار آن در دست مرد است و نحوی آن هم چنین است که شوهر طلاق نامه را که "گِت" می نامند، به دست زنش می دهد و با تسلیم آن طلاق محقق می شود.[8]مرد باید ضمن طلاق زوجة خود مهریه ای را که حق او است به وی بپردازد.[9]


واما مواردی که در این دین جواز طلاق داده شده است عبارتند از :


1- زمانی که زن مرتکب عمل زنا شود.


2- اگر مرد زنی زیباتر از همسر خود ببیند.


3-در صورتی که مرد از زن خود عمل ناشایستی ببیند.


4- در صورتی که زن در اجرای قوانین یهود سرپیچی کند،‌ مثلاً: بدون پوشاندن سر خود به میان مردان رود؛ با مردان از روی سبکسری گفتگو کند؛ در حضور شوهر خود به والدینش دشنام دهد؛ در خانه با شوهر خود با صدای بلند در امور زناشویی صحبت کند و همسایگان سخنش را بشنوند. در این امور ازدواج باطل می شود و مرد می تواند بدون پرداخت مهریه از او جدا شود.


5- در صورتی که زن تا 10 سال باردار نشود.( البته با پرداخت مهریه و جهیزیه زن)


در برخی از موارد ،نظیر ناسازگاری ،ستمکاری مرد ، عقیم بودن ویا فلج بودن و..... علمای یهود اجازه درخواست طلاق را به زن داده اند.[10]


2- ازدواج در دین مسیحیت:


قوانینی که در دین یهود وجود دارد، در دین مسیحیت هم پذیرفته شده است، چون که در عهد جدید آمده است که عیسی(ع) گفت: "من نیامده ام تا شریعت موسی را از بین ببرم، بلکه آمده تا آن را تکمیل نمایم".[11]

بنابراین می توان گفت که در مجموع قوانین یهودیان در امر ازدواج مورد پذیرش مسیحیان نیز هست، لیکن با اندکی تفاوت، از جمله:

- نزد مسیحیان ازدواج حتماً باید دائمی باشد و قابل انقطاع نیست. آنان طلاق را به رسمیت نمی شناسند و هر فردی حق دارد تنها یک بار ازدواج کند، نه بیش تر.[12]

- درنزد مسیحیان ازدواج و تأهّل از ارزش دینی بعنوان یکی از هفت شعار در دین مسیح ، برخوردار است، ولی اصل و تأکید آنان بر تجرد است. مسیحیان بر تجرد به مثابه آرمانی والا، به خصوص از آن جهت که عیسی ازدواج نکرده ،تأکید دارند. و اما در صورتی که شخص احتمال ارتکاب حرام و گناه را بدهد. ازدواج یک امر مستحب بشمار می رود. خلاصه در آیین مسیحیت ازدواج امری است برای دفع شهوات وجلو کیری از معصیت [13]


3- ازدواج در دین زرتشت :


نخستین گام ، خواستگاری است و تحصیل رضایت دختر و پدر و مادر او است . پس از حصول رضایت مراسم به این صورت انجام می گیرد :

1- بستگان درجه یک پسر به خانه دختر می روند و نامه ای از پسر خطاب به پدر و مادر دختر همراه می برند . محتوای نامه بر روی کاغذ سبز نوشته می شود تا از میمنت و مبارکی برخوردار باشد .

2- چند روز بعد از طرف خانواده دختر پاسخ نامه نوشته می شود و با تشریفاتی مشابه به خانه پسر توسط بستگان درجه یک دختر برده می شود . طبق تعالیم زرتشت : هر دختر یا زنی را که خالی از موانع زناشوئی باشد ، می توان خواستگاری کرد . رضایت طرفین به معنای انعقاد پیمان زناشوئی نیست .

3- از طرف خانواده پسر ، یک حلقه ، یک سینی نُقل و چند کلّه قند و چند متر پارچه جهت لباس دختر تهیه می شود . در روز معیّن این اشیاء به خانه عروس برده می شود . حلقه توسط یکی از بستگان درجه یک داماد به انگشت دختر می شود و پذیرائی به عمل می آید .

4- چند روز بعد ، اقدامی مشابه از سوی خانواده دختر در حق داماد بعمل می آید .

در تعالیم زرتشت آمده است که : " تشریفات نامزدی را هنگامی می توان اجرا نمود که دختر کمتر از 14 و پسر کمتر از 16 سال نداشته باشد . تشریفات نامزدی با مبادله حلقه و هدایا در حضور بستگان و لااقل " هفت نفر " معتمدِ زرتشتی که کمتر از 25 سال نداشته باشند ، انجام می یابد " .

5- در هنگام ازدواج یعنی پس از مراسم نامزدی ، اقدامات زیر صورت می گیرد : وکیل پرسان یا " دهموبد " که پیشوای مذهبی باشد ، به اتفاق عده ای از مهمانان داماد که تعدادشان نباید از " هفت نفر " کمتر باشد ، به منظور گرفتن رضایت دختر برای انجام مراسم عقد به منزل عروس می روند . عروس به حمام رفته ، آرایش کرده و در صدر مجلس می نشیند و یک پارچه سبز روی سر او می اندازند به طوری که صورتش پیدا نباشد . زنهای دیگر در دو طرف او قرار دارند . دهموبد و همراهان در حالی که لاله های روشن در دستشان است ، با آهنگ هبیروشاباش وارد شده و جلو عروس می روند و پیشوای مذهبی از دختر می پرسد :

بنام خدا از شما " دخت ... " می پرسم آیا با زناشویی با " پور... " راضی هستی ؟

" دهموبد " این سئوال را چند مرتبه در میان هلهله و شادی تکرار می کند . غالباً در مرتبه سوم یا هفتم عروس می گوید : بلی . پس " دهموبد " از عروس می پرسد : چه فردی را نماینده یا وکیل خود قرار می دهی ؟ عروس پدر یا برادر خود را به این سمت نامزد می کند . پس از شنیدن این اقرار ، " دهموبد " و همراهان به منزل داماد باز می گردند .

6- گواه گیران ؛ نماینده عروس به اتفاق عده ای از میهمانان عروس به خانه داماد می آیند و اشیاء زیر را با خود می آورند : یک تخم مرغ ، یک قطعه پارچه سبز ، لباس داماد ، چند کلّه قند و مقداری شیرینی و آویشن و سنجد . آنگاه آئین مذهبی " گواه گیران " ( = عقد ) آغاز می شود . داماد در صدر مجلس و نماینده عروس روبروی او نشسته است . " دهموبد یا موبد " در کنار داماد قرار می گیرد . پس از تحقیق در اینکه عروس و داماد قبلاً با دیگری در رابطه با زناشوئی حرفی نزده اند و یا قرار ازدواج نگذاشته اند ، اوستا را با صدای بلند می خوانند . در این هنگام داماد و نماینده عروس ایستاده و " کمربند مخصوص " ( کُشتی ) را از کمر باز کرده و دوباره آن را می بندند . سپس موبد ، مراسم گواه گیران را که به منزله اجرای صیغه عقد ازدواج زرتشتیان است ، انجام می دهد . پس از پایان ، ایستاده و دعای تندرستی عروس و داماد را می خواند . در تمام این مدت داماد و نماینده عروس دست در دست بر روی قند دست گذارند . پسر بچه ای که معمولاً با داماد نسبت نزدیکی دارد ، پشت سر داماد می ایستد و انار شیرین و پارچه سبز و قیچی و تخم مرغ و .. را در دست گرفته ، روی سر داماد نگاه می دارد . پس از پایان مراسم " دهموبد " تخم مرغ را با تمام قدرت و نیرو از پشت بام به خارج می اندازد و انار شیرین به داماد داده می شود که بعدها با عروس بخورند .

7- عروس کشان ؛ یا عروس بران . چون آخر شب می شود ، پس از صرف شام و پراکنده شدن میهمانان ، " دهموبد " به همراه چند تن از نزدیکان داماد به خانه عروس

می آیند تا عروس را به خانه داماد ببرند .


عقد و ازدواج :


در دین زرتشت عقد و ازدواج به پنج گونه انجام می گیرد.


1. پادشاه زنی: این ازدواج عبارت از این است که پسر و دختر برای نخستین بار با رضایت والدین خود با یکدیگر ازدواج کنند.


2. ایوک زنی : (یگانه-منحصر به فرد)-یعنی مردی بخواهد با یگانه دختر پدری ازدواج کند.چون دختر نمیتواند دارایی خانه پدر را به خانواده دیگر منتقل کند،موظف است که پس از ازدواج،نخستین پسر خود را به جای فرزند پدرش قرار داده دارایی را به او بسپارد تا از انقراض خانواده پدرش جلوگیری کند.چنین زنی را ایوک زنی می گویند.


3. چاکر زنی: این ازدواج در مورد زن یا مرد بیوه است که بخواهد پس از در گذشت همسر اول همسر دیگر انتخاب کند.چون برابر کیش زرتشتی ،جفت اول در گیتی و عالم پس از مرگ همسر شخص است و مقام پادشاه را دارد،لذا همسر دوم در عالم دیگر،مقام چاکر را در برابر همسر اول خواهد داشت.همچنین وقتی که مرد بخواهد برای دارا شدن فرزند با رضایت زن اول همسر دیگری اختیار کند.زن دوم نیز در مقابل زن اول مقام چاکر زنی را خواهد داشت،یعنی در حقیقت به منزله چاکر و خدمتکار است.


4. خودسر زنی: این ازدواج عبارت است از اینکه دختر و پسر بالغ پیش از رسیدن به بیست و یک سالگی بخواهند بدون رضایت پدر و مادر خود با یکدیگر ازدواج کنند،در این صورت موبد حق دارد صیغه عقد را جاری سازد ،ولی مادامی که نارضایتی اولیای آنها باقی است،این زن و شوهر از ارث محروم خواهند بود.

(دختر در شانزده سالگی و پسر در هجده سالگی میتواند با رضایت اولیای خود ازدواج کند).

5. ستر زنی: اگر زن و شوهری بچه دار نشوند و بچه ای را از سر راه برداشته یا از قوم و خیشان بی بضلعت گرفته به فرزندی قبول کنند،در مورد این بچه وقتی که بزرگ شد مانند ایوک زنی عمل میشود،بدین طریق که اولین پسر آن دختر خوانده،فرزند پدر خوانده محسوب می شود و پس از فوت پدر خوانده ،صاحب دارایی و املاک خواهد شد.


موانع زناشویی :


زناشویی در میان خویشاوندان در موارد زیر ممنوع است:


1. نسبت به زن:نزدیکتر از پسر عمو و پسر خاله و پسر دایی و همچنین پدر خوانده،برادر خوانده و پسر شوهر جایز نیست.

2. نسبت به مرد:نزدیکتر از دختر عمو و دختر عمه ودختر دایی و نیز مادر خوانده،و دختر خوانده را به زنی گرفتن جایز نیست.

3. نسبت به زن و مرد:در مورد برادران یا خواهران رضاعی بطور کلی موانع مزبور جاری است.


در مورد مهریه:


در کیش زرتشتی چون رهایی اختیاری نیست ، به این جهت برای زناشویی مهریه ای قید نمیشود.


علل طلاق :


1. یکی از طرفین دیوانه بوده یا اختلال حواس داشته باشد.به طوری که طرف دیگر آگاه نبوده باشد،بنا به تقاضای طرفی که سالم است. ازدواج قابل فسخ است.


2. هرگاه شوهر عنین بوده و مردی نداشته باشد .زن میتواند تقاضای طلاق کند.


3. هر گاه ثابت شود زن مرتکب زنا شده،شوهر میتواند او را رها سازد و اگر ثابت شود که شوهر با زن دیگر زنا کرده است ،زن هم میتواند تقاضای طلاق کند.


4. هر گاه شوهر به مدت سه سال مخارج زندگی زن را ندهد،زن میتواند تقاضای طلاق دهد.


5. هر گاه زن از اذیت شوهر در خطر باشد میتواند تقاضای رهایی کند.


6. هر گاه زن ناشزه(زنی که به شوهر خود تمکین نکرده،نا فرمانی کند)باشد و رفتارش باعث خطر گردد،شوهر میتواند تقاضای طلاق کند.


7. هر گاه شوهر زن دیگری داشته که، در موقع ازدواج پنهان کرده و یا زن شوهر دیگری داشته باشد ازدواج بعدی خود به خود باطل است.


8. وقتی که مرد یا زن ترک دین زرتشت کند ،طلاق جایز است. [14]


برخی از این احکام در اسلام نیز وجود دارد و برخی مردود است که بررسی یکایک احکام، آداب و مراسم ازدواج به صورت مقایسه ای فرصتی فراتر از نگارش در یک نامه را می طلبد.

امروزه اقلیت های مذهبی،‌ یهودیان و مسیحیان در ایران،‌ همانند مسلمانان برای رسمیّت بخشیدن به ازدواجشان در اماکن مذهبی خویش عقد ازدواج را توسط عالم دینی خویش جاری می کنند و در دفتر ازدواج ثبت می نمایند.

در کشورهای اروپایی و بسیاری از نقاط جهان ثبت ازدواج در دفاتر ،دلیل بر رسمیت بخشیدن به آن است. در برخی همانند هندوها رسمیت ازدواج، برگزاری مراسم در حضور افراد است. و نیازی به ثبت در دفاتر ازدواج ندارد.[١۵]


ازدواج در آیین بودا :


ازدواج از نظر بودائیان یک کار تشریفاتی و خصوصی است که به امور اجتماعی مربوط است. اما امروزه با دخالت برخی از عناصر و عوامل بودایی به مراسم رنگ و روی مذهبی داده می شود به این صورت که گروهی از دختران یا پسران خردسال پاره ای از آیات مقدس را بعنوان دعا قرائت می کنند. خود راهبان به خصوص در سرزمین های مهد مکتب قدیم ، هرگز در مراسم ازدواج شرکت نمی کنند ولی یکی دو روز پیش یا پس از ازدواج برای صرف غذا به خانه دعوت می شوند. بدین مناسبت یکی از راهبان به موعظه می پردازد که در آن موعظه، همسران را به گذراندن یک زناشویی توأم با خوشبختی و هماهنگی بر طبق تعالیم بودا دعوت می کند.»[16] و البته این مراسم بعدها و آن هم تنها در برخی کشورها رواج یافته و ربطی به آیین بودا ندارد.


مراسم ازدواج بوداییان


ازدواج در آیین بودایی ساده است و رسم و رسوم خاصی ندارد. در واقع در بین پیروان بودایی ازدواج یک آیین اجتماعی است. تنها نکته ای که از زبان بودا در مورد ازدواج شنیده شده است همانا لزوم برابری زن و مرد و احترام دوطرفه زوجین در زندگی زنا شویی است. همین یک عبارت کوتاه در دورانی که زن ها در هندوستان از نابرابری و ناملایمت های بسیاری رنج می بردند نکته بسیار برجسته و قابل توجهی ست. مانعی برای ازدواج یک بودایی با پیروان سایر مذاهب وجود ندارد و از آنجایی که رسم خاصی نیز مقرر نشده، این مراسم بسته به کشور و آیین رایج در آن به اشکال مختلف اجرا می شود. در کشور میانمار در مراسم ازدواج، دسته ای از دختران که لباس سنتی سفید بر تن دارند، با هم آیاتی مقدس را به زبان پالی قرائت می کنند که «جایامانگالاگاتا» نام دارد و برترین فضایل بودا را برمی شمارد. گاهی در مراسم ازدواج خطبه سنگالا نیز برای زوج جوان قرائت می شود که بیان وظایف زن و شوهر درباره یکدیگر از دیدگاه بوداست. هیچ روز و ساعتی برای عدم برگزاری مراسم ازدواج یک بودایی وجود ندارد و در واقع آن ها می توانند هر ساعتی و هر روزی در سال ازدواج خود را به ثبت برسانند. بعضی از زوج ها بعد از ثبت رسمی در دفاتر مربوطه به منظور تبرک و عبادت به معبد می روند. زوج ها بعد از اتمام دعا، از کاسه ی آبی که در طول مدت نیایش رو به روی مجسمه ی بودا قرار داشت کمی می نوشیدند و مابقی را راهبی به گلبرگ های گل آغشته می کرد و بر سر آنها و مهمان هایشان می پاشید. در پایان، عروس و داماد به پند و اندرز های راهب دیگری در باب ازدواج و لزوم مسئولیت پذیری، پاکدامنی و ایمان گوش فرا می دادند .


طلاق درآیین بودایی

برای بودائیان، سوگند، اعم از اینکه ضمن مراسمی مدنی یا دینی یاد شود، موضوعی جدی است. از آنجا که ازدواج متضمن پذیرش تعهداتی متقابل است، باید تا آنجا که ممکن است از انقطاع این روابط و صدمات ناشی از آن اجتناب شود. ثبات در جامعه، برای تأمین سعادت همه، حائز اهمیت است، و واحد خانواده کانون این ثبات محسوب می گردد. از سوی دیگر بودائیان به این حقیقت که مردم، شرایط و روابط همواره درحال تغییر و تحول اند، و در بعض شرایط مردم مایلند از تعهد خود رهایی یابند، نگرشی واقع بینانه دارند. این جدایی، اگر برای همهء طرفهای ذیربط، بهترین طریق عمل باشد، پذیرفته است. به علاوه، باید در خاطر داشت که از نظر بودائیان، فضیلت هر عمل بر پایه نیتی که مبنای آن عمل بوده، سنجیده می شود. خودخواهی همواره مذموم تلقی می گردد. محبت در هر حال از نفرت بهتر است. اما هیچ چیز فی حد ذاته پلید یا نابخشودنی در انحلال نکاح وجود ندارد. شرایط شاق اغلب آموزگار خوبی است و می تواند موجب ارتقاء مردم، تعمیق بصیرت و رشد معنوی گردد.


منابع و مآخذ:


[1] شیخ حر عاملی،‌وسایل الشیعه، ج 12، ص 222.

[2] اخلاق در شش دین جهان، ورنرمنسکی، ... [و دیگران]، ص 276.

[3] همان، ص 227.

[4] تاریخ تمدن ویل دورانت[5] گنجینه ای از تلود، ص 180.

[6] همان، ص 181.

[7] همان، ص 184.

[8] اخلاق در شش دین جهان، همان، ص 280.

[9] گنجینه ای از تلمود، ص 186.

[10] همان، ص 186.

[11] عهد جدید، انجیل متی، فصل 5،‌آیة 17.

[12] اخلاق در شش دین جهان، همان، ص 345.

[13] همان، ص 344.وبا استفاده از سایت مسیحیان[14] کتاب زرتشت و دین بهای تالیف دکتر علی اکبر جعفری

[١۵] همان، ص 67.[16] سادها تیسا، بودا و اندیشه های او، ترجمه محمدتقی بهرامی حرّان، تهران، انتشارات جامی، چاپ اول، 1382، ص 181 و 182.



منبع:rwgn.net

| نویسنده : سعید ذاکری و مهدی خدایاری

نظرات ()
بازدیـد : مرتـبهتاریخ : چهارشنبه 10 تیر 1394 | ساعت : 03:33 ب.ظ ادامه »»

آخرین مطالب ارسالی

امتحان کلاس فعالیت های فرهنگی
برکات ازدواج
ازدواج از دیدگاه روایات معصومین
تعریف واهمیت ازدواج
حقیقت ازدواج از دید گاه اسلام
جلسه توجیهی اعضا تشکل دانشجویی ازدواج
چرا ازدواجهای عاشقانه به طلاق می رسد؟
ازدواج تان را مانند آب خوردن آسان کنید
20 حقیقت ازدواج که باید بدانید
جشن افتاحیه گروه دانشجویی ازدواج 19 مهر 1394
آنچه قبل از ازدواج باید بدانید
شصت نكته شیرین درباره ی ازدواج
سالروز ازدواج حضرت علی (علیه السلام ) و فاطمه زهرا (سلام ا...)
۷ راز کلیدی ازدواج‌های موفق
تشریع جامع طرح تاسیس گروه دانشجویی ازدواج

لوگو سایت






خبرنامه






امکانات


نویسندگان


نظر سنجی

نظر شما در رابطه با برگزاری ماهانه مراسم عقد یک یا چند زوج در پردیس های فرهنگیان استان همدان چیست؟




آمار وب


صفحات جانبی

چت روم


ابر برچسب ها
اعضا امتحان تشکل تعریف چرا ازدواج های عاشقانه به طلاق می رسد؟ جلسه توجیهی ازدواج گروه راز

ابزار پرش به بالا